Rökteknik: Aska ofta eller aska sällan, det är frågan

Allt om, till och kring cigarrer

Inläggav v-vega tor 23 maj 2013, 23:43

Arren skrev:Intressant ämne detta. Gammal tråd men jag tycker att den kan få återupplivas. Jag hittade nämligen ett stycke text i en cigarrbok där det står:

"Att aska är en konst även det som nämnts. Kort kan sägas att askningen bör ske försiktigt,
med en rullande rörelse mot askfatets kant och relativt ofta.
En kort askpelare ger bra temperatur och försiktig askning gör att cigarren håller ihop."

Märker ni någon skillnad på temperaturen (och smak) om ni jämför en lång askpelare eller då ni precis askat? Temperaturen påverkar väl också smaken om jag förstår det rätt, med det kanske är så lite att det inte märks? Texten i boken antyder att om man inte askar ofta så blir "arbetstemperaturen" fel och ger cigarren "fel smak" vilket är tvärt emot vad ganska många i denna tråd tycker.

Hoppas det inte blev för luddigt nu, är ganska trött :smoking:

Intressant detta går ju rakt emot vad som verkar vara gängse uppfattning här på forumet jur, sj så askar jag lite olika, tycker det är lite småkul att se hur lång pelare jag kan få, har dock aldrig märkt någon skillnad i smak. Kan det bero på vilken cigarr man röker det där med smakförändring som ni nämner eller är det brandegenskaper som är det avgörande?
Användarvisningsbild
v-vega

Re: Rökteknik: Aska ofta eller aska sällan, det är frågan

Inläggav COJ tor 23 maj 2013, 23:48

Rent generellt så borde en torrare cigarr smaka bättre med aska på då det dämpar temperaturen och omvänt en blötare smaka bättre då det ökar temperaturen.

OBS, torrare och blötare inom spannet 60%Rh till strax under 70%Rh ...
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Sv: Rökteknik: Aska ofta eller aska sällan, det är frågan

Inläggav ZIppo fre 24 maj 2013, 06:55

#
Senast redigerad av ZIppo ons 12 nov 2014, 20:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ZIppo

Inläggav MotoX fre 24 maj 2013, 08:06

Ja men här har vi ju en grund till ett experiment som bör utföras! Varför inte ha ett sant blindtest där en eller flera personer sitter med ögonbindel och en kontrollant ser till att testpersonerna får röka nyaskade respektive oaskade cigarrer?

Kruxet är ju hur man enkelt byter mellan det ena och det andra... Skulle det gå att simulera aska med någon atrapp på cigarren tro? Jag tänker typ en "ljuddämpare" i foten på cigarren man kan sätta på eller ta av? :-P

Skickat från min SII, den är svart... Med röda prickar!
Eddie Murphy - “In reality, all men are sculptors, constantly chipping away the unwanted parts of their lives trying to create a masterpiece.”
Användarvisningsbild
MotoX

Re: Sv: Rökteknik: Aska ofta eller aska sällan, det är fråga

Inläggav Arren fre 24 maj 2013, 10:30

MotoX skrev:Ja men här har vi ju en grund till ett experiment som bör utföras! Varför inte ha ett sant blindtest där en eller flera personer sitter med ögonbindel och en kontrollant ser till att testpersonerna får röka nyaskade respektive oaskade cigarrer?

Kruxet är ju hur man enkelt byter mellan det ena och det andra... Skulle det gå att simulera aska med någon atrapp på cigarren tro? Jag tänker typ en "ljuddämpare" i foten på cigarren man kan sätta på eller ta av? :-P

Det där med experiment tänkte jag också på men glömde snabbt bort det då det kändes ogenomförbart :D
Personligen har jag inte tänk på att det ens skulle vara någon skillnad. Ska tänka på det nästa gång jag puffar :)
Användarvisningsbild
Arren

Inläggav Magnus (Gävle) fre 24 maj 2013, 11:50

MotoX skrev:Ja men här har vi ju en grund till ett experiment som bör utföras! Varför inte ha ett sant blindtest där en eller flera personer sitter med ögonbindel och en kontrollant ser till att testpersonerna får röka nyaskade respektive oaskade cigarrer?

Bra idé med en hake. Du får inte bortse från ett av sinnena nämligen synen. Försök att blunda och puffa! Du kommer att bli förvånad över hur mycket smak du tappar av att inte se röken!

Magnus (Gävle)
Bockbrännarbolmers
/Magnus (Gävle)
Bockbrännarbolmers
-------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Användarvisningsbild
Magnus (Gävle)

Inläggav MotoX fre 24 maj 2013, 12:19

Jag ser framför mig hur vi kommer sitta med cigarrer som har prästkragar så att vi kan se röken men ej den glödande änden! :P
Eddie Murphy - “In reality, all men are sculptors, constantly chipping away the unwanted parts of their lives trying to create a masterpiece.”
Användarvisningsbild
MotoX

Inläggav Raggarn fre 24 maj 2013, 16:05

Otroligt vad man lär sej här på forumet när man e lite mer orutinerad, har tänkt en del på askan när jag läst recenssioner och annat om cigarrer, för min egen del har jag inte märkt nån större skillnad på askad och oaskad, men min smak är nog inte helt utvecklad. brukar i de fall askan är någorlunda fast aska vid ca 3 cm men askar så försiktigt jag kan så inte för mycket aska trillar av. sen har jag också teorin om att en "finare" cigarr är känsligare än en änklare för det där med askning och speciellt det där med fukthalten. å har också märkt att jag finner garrarna bättre just under 70 i fuktighet. men det är kanske också idividuellt. Rätta mej gärna om jag är helt ute och cyklar med mina teorier.
If you dont smoke cigars, how do i know i can trust you? --Alec Bradley
Användarvisningsbild
Raggarn

Inläggav Pyro fre 24 maj 2013, 18:55

.
Senast redigerad av Pyro mån 17 nov 2014, 15:26, redigerad totalt 1 gång.
Pyro

Inläggav Adolfsson fre 24 maj 2013, 21:00

Kan man dra paralleller till piprökningen? Där upplever jag smakerna som mest och bäst halvvägs och fram till slutet på stoppet = gott om aska som håller branden på en lagom jämn nivå?

Skickat från en telefon
With only a slight stretch of the imagination, you could say that pipe smoking can in some instances be considered as “psychological first aid”, or at least a means whereby one's psychological balance can be regained.
* Per Georg Jensen
Användarvisningsbild
Adolfsson

Inläggav Palmleaf sön 04 feb 2018, 01:08

Lyfter tråden lite..
Sitter med en Ramon allones club corona & fick precis askpelaren i knät. När jag skulle ta bort "klumpen" så smulades den sönder.. Det fick mig att undra hur det kommer sig att vissa cigarrer har en hårdare ask-klump och vissa smulas sönder så fort man rör den..
Är det någon som har något bra svar på denna konstiga fråga? :hamra-i-huvudet:
Användarvisningsbild
Palmleaf

Inläggav COJ sön 04 feb 2018, 12:33

Palmleaf skrev:Lyfter tråden lite..
Sitter med en Ramon allones club corona & fick precis askpelaren i knät. När jag skulle ta bort "klumpen" så smulades den sönder.. Det fick mig att undra hur det kommer sig att vissa cigarrer har en hårdare ask-klump och vissa smulas sönder så fort man rör den..
Är det någon som har något bra svar på denna konstiga fråga? :hamra-i-huvudet:

Inget säkert svar, men jag tror att det helt enkelt beror på den ingående tobakens kvalitet och på rullningen, att rullarna inte enbart använder hela blad utan även mindre bitar används vid bunchning är väl känt. Och ju mer mindre bitar ju sämre hållfasthet på askan.
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P sön 04 feb 2018, 14:52

Det förekommer säkert, men är nog inte det som gör om askan går att lyfta upp eller om den övergår i molekyler när man petar på den...
Det är tobaksbladens kvalitet (delar eller ej), och efter förbränning så blir de lite olika beroende framförallt på tobaksbladens ursprungliga tjocklek tror jag.
Cigars, cars, spirits, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Palmleaf ons 07 feb 2018, 00:33

Intressanta svar! De kan nog va en kombination av allt möjligt. Alltid skönt att avnjuta en cigarr och filosofera om livets alla frågor. :smoking:
Användarvisningsbild
Palmleaf

Föregående

Återgå till Cigarrprat