Ny på forumet och ny på cigarrer [Bilder och recensioner]

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Ny på forumet och ny på cigarrer

Inläggav Hamlon fre 18 maj 2012, 18:23

ikonane skrev:^ Precis!

Men de landade faktiskt i brevlådan idag och det skall bli spännande att prova dessa:

Fråga: Hur kommer det sig att de var det vita pappret på Fonseca Delicias:en?

Det är helt enkelt så att fonesca har det där vita pappret på (alla?) sina cigarrer. Varför vetetusan; kanske för att det ser lite coolare ut. Dessutom torde det skydda cigarren något. Andra pinnar med iögonfallande "kläder" är bolivar gold medals, punch platino (Släppt som ER, edicion regionale i Indien 2009) samt punch diademas; en gammal och nerlagd cigarr som 2010 återlanserades som ER i Italien.

Hoppas cigarrerna smakar! Jag hade låtit resterande pinnar ligga i sin ziplock men inte i badrummet! Inte i solljus heller.
Jag puffar, alltså finns jag.
Användarvisningsbild
Hamlon

Inläggav ikonane fre 18 maj 2012, 20:29

Ah, tack så mycket för det svaret!
Användarvisningsbild
ikonane

Inläggav Toba ons 23 maj 2012, 16:01

salberto skrev:Tror att det avskräckande i denna tråd snarare handlar om att kubanska cigarrer skulle vara starka/nikotinstinna.
//salberto

Rullar man inte kubanerna med bladen "åt andra hållet" jämfört med de flesta andra cigarrer, så att kubanerna blir något starkare ju kortare de blir, medan de flesta andra avtar lite i styrka?
Tobaksbladsspetsen mot respektive från "rökänden".

Kan inte myten komma därifrån?
Användarvisningsbild
Toba

Inläggav ikonane ons 23 maj 2012, 16:53

I veckan rökte vi flickvännens cigarr, nämligen Fonseca Delicias:
Bild

Den utvecklade mer rök än den förra och både jag och flickvännen gillade den mer. Den smakade betydligt mer och flickvännen tyckte att denna var den bästa av alla hittills. Jag skulle vilja jämföra denna med den första Santa Damiana för att se vilken av de två jag gillar mest. Nästa ut blir Rafael Gonzalez Panetelas Extra.

Sedan skulle jag vilja prova lite starkare och dyrare grejer, då blir det nog en Montecristo #4 och lite annat.
Användarvisningsbild
ikonane

Inläggav salberto ons 23 maj 2012, 22:04

Toba skrev:
salberto skrev:Tror att det avskräckande i denna tråd snarare handlar om att kubanska cigarrer skulle vara starka/nikotinstinna.
//salberto

Rullar man inte kubanerna med bladen "åt andra hållet" jämfört med de flesta andra cigarrer, så att kubanerna blir något starkare ju kortare de blir, medan de flesta andra avtar lite i styrka?
Tobaksbladsspetsen mot respektive från "rökänden".

Kan inte myten komma därifrån?

Jag har inte tänkt på det i den här bemärkelsen, utan i samband med att kubanska cigarrer har en tendens att vara hårdare packade, alltså alla tröga cigarrer. Är inte vidare insatt i de här olika rullningsteknikerna, har bara hört talas om det och kan inte bedöma hur det påverkar vare sig det ena eller det andra.
Tror fortfarande att man påverkar styrka, kropp, fyllighet med de olika bladens karaktär i blenden. Man väljer styrkan.
De personer som har blivit avskräckta, har nog ingen större erfarenhet av vare sig nicaraguanska bomber eller kubanska cigarrer överhuvudtaget. Eller annars har de kanske råkat ut våra ”fina” cigarrhandlares fuktskadade stackars cigarrer. Pratade lite med EG, som ju är en klok kille med vid erfarenhet av starka cigarrer, om det här i helgen och vi var överens om att det stora problemet är att vi inte har en gemensam terminologi, Vad menas med styrka och hur uppfattar vi den! Kan en fyllig cigarr vara mild? Är stor kropp hos cigarren samma sak som att den är stark? Vi talar ofta inte samma språk…
//salberto
Användarvisningsbild
salberto

Inläggav COJ ons 23 maj 2012, 23:03

Jag lever ju i den tron att alla, som är lite intresserade, är överens om att kropp/fyllighet beskriver smak och styrka beskriver nikotinhalt. :shock:

Att sen kropp/fyllighet i sig är ett luddigt begrepp som har mer än en tolkning är en annan sak. :smoking:
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Pyro tor 24 maj 2012, 06:57

ikonane skrev:Jag och flickvännen provade Quintero Londres Extra på promenad med hunden och måste säga att jag inte tycker att den smakade mycket alls...
Jag vill bara flagga upp att detta inte på något sätt är typiskt för Quintero. Sannolikt fick du ett exemplar med dåligt drag. Sedan vill jag inte påstå att Quintero är någon supercigarr men de kan smaka riktigt bra, särskilt efter lite lagring.

Skillnaden mot Santa Damiana är att smakerna inte är lika tydliga men de är fler och mer komplexa!
"Lyx är inte att ha råd att köpa cigarrer, det är att ha tid att röka dem!"
Användarvisningsbild
Pyro

Inläggav salberto tor 24 maj 2012, 07:10

COJ skrev:Jag lever ju i den tron att alla, som är lite intresserade, är överens om att kropp/fyllighet beskriver smak och styrka beskriver nikotinhalt. :shock:

Att sen kropp/fyllighet i sig är ett luddigt begrepp som har mer än en tolkning är en annan sak. :smoking:

Jag känner mig tillräckligt intresserad för att kunna inse att upplevelsen av styrka inte endast har att göra med nikotinhalt. Det är min poäng i denna tråd. Man röker en cigarr, tycker att den är stark, men har inte termer och kunskap att förstå vad som är starkt. Skolboksdistinktioner begränsar ofta diskussioner och är rätt ofta också förlegade.
//salberto
Användarvisningsbild
salberto

Inläggav COJ tor 24 maj 2012, 08:55

Jag brukar jämföra med t.ex whisky ... där används styrka för att beskriva alkoholhalten inget annat ... om det sen är en kraftigt rökig whisky som får hela munnen att explodera i smaker så pratar man ändå inte om styrakn ... men vad vet jag ...
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Ny på forumet och ny på cigarrer

Inläggav Peter tor 24 maj 2012, 21:54

Kul att vi pratar om styrka här samtidigt som I har provat och gillat Fonseca.
Min erfarenhet är nämligen att de är ganska "starka" i smaken och nybörjare hr svårt för dem. (men hamnar ändå lätt på dem då de är relativt billiga och rekommenderas ofta som nybörjarcigarr i butiker..)
För mig har det hittills aldrig slagit fel att rekommendera Monte #4 till nybörjare. Den tycks vara en mycket bra universalcigarr.

I övrigt tror jag likt Sal, att det jag upplever som styrka inte alltid är ett-till-ett med nikotinhalt. Det jag funderat på är om det finns andra ämnen/gifter som min gom upplever som starka?

Http://cigarquest.wordpress.com
Användarvisningsbild
Peter

Inläggav ikonane tor 24 maj 2012, 23:38

Vad är det som gör om en cigarr blir stark eller inte? D.v.s. vad är det som bestämmer nikotinhalten i en cigarr? Typen av blad? Hur "mogna"/länge tobaksbladen har torkat eller vad är det?

Nu rökte vi precis den tredje och sista cigarren nämligen Rafael Gonzalez Panetelas Extra;
Bild

Vi satt ute och det var vindstilla när vi rökte den, så vi lyckades faktiskt hålla den vid liv hela vägen för en gångs skull. :D
Jag kände av nikotinet lite, men inte speciellt mycket. Smakmässigt tyckte jag att den var lite tråkig, som oerfaren cigarrökare tyckte jag att den kändes som en "typisk" cigarr men ändå helt ok.
Flickvännen tyckte att den var helt ok, men gillade den förra mer då den var mer spännande smakmässigt.

Storleken tror jag också spelar en liten roll för min del, jag skulle gärna vilja ha en större cigarr. Denna är en 37a jag skulle nog uppskatta 45+ mer. Jag tänkte testa någon ~50 senare för att se hur det känns.

Men för priset på 26kr tycker jag att den är helt klart prisvärd! Jag skulle nog kunna tänka mig att ha några sådana liggandes för mognad och mer som vardags/halvfint-cigarr.
Användarvisningsbild
ikonane

Föregående

Återgå till Cigarrprat