Smak utan täckblad?

Allt om, till och kring cigarrer

Smak utan täckblad?

Inläggav zacorion sön 13 maj 2012, 11:07

Hej på er.
En av mina favoriter i ciggarväg är Cao mx2 beli. Sitter nu med en som var pluggad. Jag snoppade tillslut ganska långt in, så hela täckbladet trillade av. tycker nu att den är rätt smaklös!

Frågan är om täckbladet har sån stor påverkan på en ciggarr eller om jag bara inbillar mig. Kanske ska ta det lugnt med mjölken... :mrgreen:Bild

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Användarvisningsbild
zacorion

Re: Smak utan täckblad?

Inläggav COJ sön 13 maj 2012, 11:35

På en multiregional cigarr kan täckbladet stå för en mycket stor del av smaken, på puros, t.ex Cubaner, så påverkar det smaken mycket mindre.
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav MotoX sön 13 maj 2012, 12:13

Kan det vara så att smaken försvinner mycket därför att tjuvluft kommer in precis överallt också?
Eddie Murphy - “In reality, all men are sculptors, constantly chipping away the unwanted parts of their lives trying to create a masterpiece.”
Min cigarr-inventerings-sida http://www.imittskap.se
Användarvisningsbild
MotoX

Smak utan täckblad?

Inläggav Pyro sön 13 maj 2012, 14:08

MotoX skrev:Kan det vara så att smaken försvinner mycket därför att tjuvluft kommer in precis överallt också?

Välrullade cigarrer med omblad utan hål brukar gå bra att röka utan täckblad. Men som COJ säger förändras smaken och jag kan tänka mig att det blir extra tydligt på MX2:an som ju inte har mycket karaktär utöver madurosötman.
"Lyx är inte att ha råd att köpa cigarrer, det är att ha tid att röka dem!"
Användarvisningsbild
Pyro

Inläggav COJ sön 13 maj 2012, 16:03

MotoX skrev:Kan det vara så att smaken försvinner mycket därför att tjuvluft kommer in precis överallt också?

Ja, det verkar väl vara troligt ... röken späds ju ut på vägen och att det skulle resultera i mindre smak verkar ju mycket troligt ... iaf. i min föreställningsvärld :smoking:
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Kapten Krok mån 14 maj 2012, 09:59

Intressant att se någon som faktiskt testat. Jag har själv hört många gånger att det mesta av smaken skulle sitta i täckbladet, men "man" hör ju så mycket, och det är ju alltid "någon annan" som står för informationen. :smoking:

Om tillräckligt många säger att något fungerar på ett visst sätt, brukar det ju vara troligt att det faktiskt förhåller sig så. Men kul att se det i praktiken också
Jag vet att jag hängde
i vindomsusat träd
i nio hela nätter
sårad med uddstav
åt Oden given
själv åt mig själv.
Användarvisningsbild
Kapten Krok

Inläggav COJ mån 14 maj 2012, 10:17

Ohh ... jag har testat ... både att röka cigarrer där täckbladet rullat av, av en eller annan anledning.
Både Cubaner och cigarrer från resten av världen ... så det är inte bara snack ...

och genom att både serie och parallel röka JR Ultimate Corona i speciella 5-pack, samma cigarr med 5 olika täckblad, candela, natural, EMS, maduro och oscuro ... allt annat är samma och ändå är det jättestor skillnad på hur cigarren smakar.
Vet inte om dessa 5-pack fortfarande finns att köpa ...
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav MotoX mån 14 maj 2012, 18:47

Kan man inte testa att röka 2 cigarrer i var sin väldigt "formsydda" glastub eller annat material som pallar värmen, en med täckblad och en utan? :P
Eddie Murphy - “In reality, all men are sculptors, constantly chipping away the unwanted parts of their lives trying to create a masterpiece.”
Min cigarr-inventerings-sida http://www.imittskap.se
Användarvisningsbild
MotoX

Inläggav COJ mån 14 maj 2012, 18:53

MotoX skrev:Kan man inte testa att röka 2 cigarrer i var sin väldigt "formsydda" glastub eller annat material som pallar värmen, en med täckblad och en utan? :P

Om ombladet är helt så behövs inget täckblad för att kunna röka, utan att det tjuvluftar!
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Storckenfeldt tor 06 sep 2012, 14:18

Jag vet, gammal tråd...

Tänkte bara inflika att jag lästa i en bok "CigarrGuiden" att täckbladet står för ca 60% av smaken.
Personligen tycker jag att det låter mycket och konstigt med tanke på liten del täckbladet utgör...
Användarvisningsbild
Storckenfeldt

Inläggav COJ tor 06 sep 2012, 14:48

Storckenfeldt skrev:Jag vet, gammal tråd...

Tänkte bara inflika att jag lästa i en bok "CigarrGuiden" att täckbladet står för ca 60% av smaken.
Personligen tycker jag att det låter mycket och konstigt med tanke på liten del täckbladet utgör...

Beror på ... som vanligt!

Det har diskuterats mycket, det är inte sant när det gäller Cubanska cigarrer säger Cubanofilerna och jag är bebägen att hålla med, men för t.ex en mild Domingo blend som får ett häftigt täkbald typ Euqador Sumatra från Olivia så kan det säkert vara så.
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Återgå till Cigarrprat