Representativa småkubander?

Allt om, till och kring cigarrer

Representativa småkubander?

Inläggav Plöjarn tis 20 mar 2018, 22:00

Nu ska ni få fundera lite!
Jag har upptäckt cigarrer den här vintern och har påbörjat det underbara nöjet att prova mig igenom en massa härliga rökverk. Bland kubanerna har jag börjat med de lite mindre billigare cigarrerna för att försöka få någon sorts bild av de olika märkenas karaktär. Men det verkar som att det kan skilja ganska mycket mellan dem, även inom samma märke. Skulle ni kunna hjälpa mig med vilka av de mindre faconerna som är mest "representativa" för respektive märkes karaktär och smaker? Om vi utgår från deras grundserier för att göra det lite enklare. Vilken liten RyJ ska jag till exempel välja för att få en känsla för deras större cigarrer? När det sedan blir dags för kalas så kanske jag har något hum om vilka 150kr+ cigarrer jag kan våga prova...Budget: max 70-80kr/st, men gärna ännu billigare såklart.

Vore kul att höra om ni har några idéer.
//Anders
Plöjarn

Re: Representativa småkubander?

Inläggav COJ tis 20 mar 2018, 23:27

Tyvärr, det är svårt.
Cuba till skillnad mot tex Nicaragua och Dominikanska Republiken kör inte med olika linjer/serier utan det är blandat vilka cigarrer som skulle kunna utgöra en serie.
Dessutom så finns det flera sk one off's...dvs över tiden har de andra cigarrerna som tillsammans utgjort en försvunnit av en eller annan anledning.

Så tyvärr, det är till att testa.
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Plöjarn ons 21 mar 2018, 21:52

Vad synd! Man tycker ju att det borde ligga i deras intresse att de små cigarrerna följer märkets smakprofil för att locka in oss till de lite dyrare pinnarna...
Plöjarn

Inläggav COJ ons 21 mar 2018, 22:24

Plöjarn skrev:Vad synd! Man tycker ju att det borde ligga i deras intresse att de små cigarrerna följer märkets smakprofil för att locka in oss till de lite dyrare pinnarna...

Ja du, vad som styr Cubas produktion är det ingen som begriper...mer än att de fattat att feta cigarrer och dubbelband kan man ta ohyggligt mycket betalt för! :banghead:
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Ouch sön 25 mar 2018, 19:49

Det är klart att det är vinstintresset som styr över produktionen av kubanska cigarrer. Den oändliga serien av 10-lådor med dubbla gördlar och generöst tilltagna priser är ett av de tydligaste exemplen på det.

Vad det gäller frågan i tråden så kan jag rekommendera Bolivar Coronas Junior som hyggligt representativ för märket, och för Partagas är Petit Coronas Especiales ganska typisk. Montecristo har ju kvar sin Petit Corona, så den måste provas. De tjänar som de flesta andra kubaner på att ligga till sig några år.

Jag håller med COJ i övrigt. Det har varit en lång tids eliminerande av cigarrsorter inom de flesta märkena från Kuba. Svårt att hitta klara linjer i de specialare som ersatt dem. Jag går rakt in i rättshaverist-mode när jag tänker på eländet
Bild
Användarvisningsbild
Ouch

Återgå till Cigarrprat