Köpråd - (mindre) pinnar som åldras med värdighet.

Allt om, till och kring cigarrer

Köpråd - (mindre) pinnar som åldras med värdighet.

Inläggav Tomtén tis 26 jun 2018, 08:33

Köpte min första hela låda i slutet på maj, en Ramon Allones Small club corona, som ska få ligga och gotta till sig i humidoren, och rökas sparsamt. Nu efter att lönen kommit är det dags att fylla på med ännu en låda, och min fråga till er erfarna cigarrentusiaster blir då vad ni skulle ha köpt, om tanken är att de ska bli bättre med tiden över några år. Det ska vara kubanska pinnar och budgeten ca 2000:-

Har kikat på Partagas Short, Upmann petit corona, och montecristo no 4, vilka jag tycker är goda alla tre. Men jag vill gärna höra hur ni skulle ha tänkt och valt!
Tomtén

Re: Köpråd - (mindre) pinnar som åldras med värdighet.

Inläggav Kuba2011 tis 26 jun 2018, 09:03

Jag skulle köpt några lådor RASCC till, dom slår det mesta :smoking:
Användarvisningsbild
Kuba2011

Inläggav Tomtén tis 26 jun 2018, 09:25

:smoking:

Ja de är grymt bra!
Och det kan nog bli fler lådor så småningom men nu siktar jag på lite mer variation så här i början.
Tomtén

Inläggav andrej tis 26 jun 2018, 10:16

Jag hade definitivt satsat på Trinidad Reyes. Mmmmm vad gott. Särskilt med lite tid.
andrej

Inläggav CaptaiN-MiFFo tis 26 jun 2018, 11:04

Partagas MilleFleur
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ tis 26 jun 2018, 20:18

Förutom det som redan nämnts, med undantag för Trinidad, så skulle jag kolla:

H. Upmann Half Corona
Rafael Gonzalez Perlas

Tillsammans med RASCC mina favoriter.
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P ons 27 jun 2018, 03:02

Det finns få cigarrer som inte tjänar på lagring (t.ex. väldigt milda cigarrer i kropp/smak), men de med extra hög styrka tjänar mest på det just för att de inte är lika njutbara i början just pga den höga styrkan (nikotinmässigt). Kropp (smak) är en annan sak, och är det som är intressant för oss cigarrister, och det är vad vi är ute efter. Lagring innebär minskad styrka (dvs mindre nikotin), och i bästa fall bibehållen eller "mer mjuk" kropp (smak) över tid, dvs "mognad"/"giftermål av smaker".

Med tiden minskar styrkan (nikotinet), och de cigarrer som har mycket kropp (smak) tjänar mest därmed på lagring (pga att kroppen/smakerna överskuggas mindre av styrkan). Så Bolivar, Partagas, Cohiba och Ramon Allones är de märken jag hade fokuserat på då de har tämligen full styrka vid leverans och därför per definition tjänar mest på lagring (dvs en minskning av nikotin). Även Montecristo till viss del, men inte alla. Man får prova sig fram, men ju starkare (nikotinmässigt) ju bättre förutsättningar för att tjäna på lagring just för att de är "sämre" på från start. Numera (sedan några få år) är det mer sällan cigarrer "måste" lagras för att leverera sin fulla potential, så gräv inte allt för djupt i detta om det inte är vintage-cigarrer ni puffar. :besserwisser:

"Numera" (sedan 2012 cirka?) har tobaken blivit "bättre" redan vid leverans, så det som rekommenderades att lagra i 10 år har ändrats efter den tiden pga tobakens utveckling. innan 2012 (eller när förändringen skedde) var det vanligt att lagring rekommenderas på flera år för att uppnå cigarrens fulla potential, vilket numera alltså har ändrats till det bättre. :besserwisser:
Jag har funnit att en hel del cigarrer numera har bättre smak som färska än med några få års lagring, så stirra er inte blinda på lagringstiden - känn efter själva och njut! Om det är cigarrer äldre än 2012 (eller när förändringen skedde, men ungefär) så är det intressant fråga :!: , efter det så är det från fall till fall om du frågar mig.
Har du t.ex. 06/07:or liggandes så är de bara att kasta, säg till mig så kan jag hantera avverkningen :vissla-oskyldigt: :love:

Korsreferens till Bolivar tubos no.2 rullad 2013 i tråden 'Vad puffar du idag?'.
Cigars, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Tomtén ons 27 jun 2018, 06:44

Alltid lika informativa svar och inlägg här! :cheers2:

Detta om lagring borde brytas ut och klistras som en egen tråd!

(Och en tråd som reder ut farligt/ofarligt mögel) :funderar:
Tomtén

Inläggav Daniel P ons 27 jun 2018, 10:20

Tack för de värmande orden Tomtén.

Lagring är som sagt komplext, och det finns redan trådar som diskuterar lagring på många sätt, t.ex. dessa:

Cigars, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ ons 27 jun 2018, 15:33

Delar i vanlig ordning Daniels uppfattning, men är inte lika säker på kopplingen till nikotin.
Och jag har med stor framgång lagrat vad man vanligtvis anser vara milda cigarrer, inte så stor kropp är det uttryck jag använder, MEN de har varit producerade långt före 2012!
Jag vet inte heller när ändringen skedde i tiden, men minns att H.Upmann No. 2 från 2006 i princip var färdiga att puffa!
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Återgå till Cigarrprat