Behålla eller returnera?

Allt om, till och kring cigarrer

Behålla eller returnera?

Inläggav Tomtén tis 26 jun 2018, 16:41

Bild

Fick hem en låda idag - alla såg mer eller mindre ut som på bilden. Inbillar mig inte att det är någonting annat än mögel, men frågan är: torka av och glöm, eller lämna åter?!
Tomtén

Re: Behålla eller returnera?

Inläggav yeah-sus tis 26 jun 2018, 18:50

Jag hade nog hört av mig till butiken iaf

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
yeah-sus

Inläggav Tomtén tis 26 jun 2018, 19:41

Det här är så himla svårt, för det är alldeles uppenbart mögel, inte blommning. Och råden är olika, men sällan motiverade: släng allt och bränn din humidor, eller torka av och känn lugnet. De allra flesta menar att mögel är dåligt - och blommning bra. Samtidigt misstas mögel ofta för blommning, även av experterna verkar det.

Vi har ju Daniel här på forumet som jag inte skulle ifrågasätta för en sekund som säger att vitmögel är vanligt och ofarligt. Samtidigt säger många stora cigarr-sajter att det är katastrof att få in vitmögel i humidoren.

Min humidor håller en fuktighet på 65% och jag borde vara säker för fortsatt utveckling av mögel. Men vem vill ta chansen? Suck.
Tomtén

Inläggav COJ tis 26 jun 2018, 20:13

Vitmögel är INGEN fara och från det jag ser på bilden så är den vit!

Bara torka av och njut!
Puffat många, många cigarrer med vitmögel på, vi pratar flera hundra genom åren.

MEN är det grönt, då kan det vara riktigt farligt.

Jag hade stött på handlaren och påtalat det.
Någon lite kompensation borde det vara värt!
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P ons 27 jun 2018, 02:55

Instämmer med COJ, påpeka det för handlaren!

Vitmögel är ingen fara, tyder bara på att cigarrerna legat på hög fuktighet (dock inte för hög fuktighet), något som är extra vanligt bland tublagrade cigarrer.
Det är bara att borsta bort och är helt ofarligt. Om möglet är grönt däremot så är cigarren orökbar och dålig, men ser inte ut så på bilden!
Cigars, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Tomtén ons 27 jun 2018, 05:55

Tack för lugnande råd! :woohoo:
Det är vitt, utan antydan till svart, grå eller grön färg. Har studerat under lupp - bokstavligt talat.
Då får de nya cigarrerna flytta in till sina kompisar senare idag! :nickar:

Har köpt dem av en handlare jag trivs väldigt bra med och varken vill eller kan tro att det skulle slarvas med förvaring eller kvalité, men jag har påtalat saken.

Jag som har någon sorts tvångsmässigt behov av att förstå "varför" vill ändå fråga eftersom jag nu fått svar av två kunniga veteraner: hur kommer det sig att det råder sådan oklarhet gällande vitmögel? Minst sagt förvirrande när det råder uppfattningar som står i direkt motsägelse till varandra.

Det verkar onekligen som att många med vitmögel på sina cigarrer är övertygade om att det är blomning. Och hur man skiljer dem åt är luddigt i dubbel bemärkelse.
Om vitmögel är ofarligt så är ju ingen skada skedd och därför lever väl många kvar i sin övertygelse om att de egna cigarrerna blommar.
Tomtén

Inläggav Daniel P ons 27 jun 2018, 10:13

Vitmögel är inte blomning, men en vanlig missuppfattning (jag har också förstått detta fel historiskt).
Blomning är när oljorna kristalliseras och syns på ytan, vilket också kan förekomma vid lagring på hög fuktighetsnivå. Att cigarr "blommar" kan man se på att det gnistrar och blänker i täckbladet av oljorna som kristalliserats och syns på ytan.
Vitmögel är vitmögel, det är inte samma sak som blomning även om det många gånger beror på samma förutsättningar.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Tomtén ons 27 jun 2018, 12:23

http://www.friendsofhabanos.com/forum/t ... uld-study/

Tack Daniel, än en gång!

Hittade denna sjukt intressanta tråd - där blomning som fenomen blir starkt ifrågasatt. Är allt vitt på cigarrer någon form av mögel?! :reading:
Tomtén

Inläggav Daniel P ons 27 jun 2018, 14:30

Enligt mig: Ja. Blomning är blänkande kristaller av oljor. Allt ludd är mögel. Dock är som sagt vitmögel inte alls farligt, bara att borsta bort och puffa cigarren :nickar:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ ons 27 jun 2018, 15:27

Blomning eller Plume är kristaller och dessa kristaller gnistrar i starkt ljus, så det är lätt att kontrollera med hjälp av en stark lampa i ett i annars ganska mörkt rum.

Jag har puffat många, många tusen cigarrer och äkta blomningar jag haft på max 100!
Så det är ovanligt.
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Tomtén lör 30 jun 2018, 20:58

Tycker det vore lika roligt med ett bevis oavsett vad det visade! För den som har en cigarr som blommar finns $250 i potten om man orkar med att skicka in den för analys och det visar sig vara något annat än mögel/bakterier.. :cheers2:
Tomtén

Inläggav Daniel P lör 30 jun 2018, 22:01

Kul att du vill lägga $250 till den som har en cigarr med blomning (det hör hemma i kategori 'Trades' i så fall :besserwisser: ), men i vart fall har varken mögel eller blomning något med bakterier att göra - det är något annat :himla-med-ogonen:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Tomtén sön 01 jul 2018, 10:29

Jag erbjuder inte några pengar men följer man länken och läser tråden så är $250 summan man får i hittelön för en cigarr med äkta blomning (en beläggning med kristalin struktur av annat ursprung än svamp eller bakterier).
Tomtén

Inläggav COJ sön 01 jul 2018, 11:42

Aldrig sett eller hört talas om beläggningar på cigarrer som varit annat än mögel eller plume genom alla år jag ägnat åt cigarrer, sen 1996, innan dessa var det mest maskinrullat.
Men det är naturligtvis inte omöjligt att man kan få en beläggning från bakterier, utan att jag hört talas om det.
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav f0xen fre 28 sep 2018, 07:39

Fick hem en liten beställning igår, bland annat en La Flor De Cano Petit Coronas.

Upptäckte att den har lite vitmögel på sig, gissar att det har att göra med cederträ omslaget som den kom i.
Jag har tagit bort omslaget och putsat bort möglet, går det bra att låta den ligga i samma humidor som övriga cigarrer om den ligger i en egen hörna avskiljt från de andra?
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav H. Ala fre 28 sep 2018, 10:20

Ibland upplever jag att det råder en mögelpanik bland nya medlemmar. Som COJ skrivit i ett flertal trådar är vitmögel inte farligt. Det är tvärtom vanligt under fuktiga säsonger, i cigarrer med cederkoftor, i dressboxar särskilt i det undre lagret osv. Det är bara att borsta av och röka. Vitmögel är ibland en indikation på en aningen för hög luftfuktighet. Att sätta cigarrer i karantän eller slänga cederkoftor är emm. överdrivet.

Sök i sökfunktionen och läs vad rutinerade medlemmar skrivit.
Allah made tobacco grow to put a smile on mens faces - Turkish proverb
Användarvisningsbild
H. Ala

Återgå till Cigarrprat