Olika sätt att packa/fylla pipan med tobak

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Inläggav Hodes sön 24 aug 2014, 06:59

Hej, är rätt ny på området men har testat tre stegs metoden och frankmetoden men ingen av dem var optimal för mig. Skulle vara kul om ni kunde dela med er om hur ni gör för att stoppa den perfekta pipan :) vad finns det för fler sätt/metoder? Kan vi göra en sammanställande tråd för detta.
Don't be worried whether it is going to last forever or not...
Användarvisningsbild
Hodes

Re: Olika sätt att packa/fylla pipan med tobak

Inläggav Krax sön 24 aug 2014, 08:12

I början är det alltid svårt, men det blir bättre när man har börjat "känna" tobaken. Själv så stoppar jag bara i tobak, kollar så det fjädrar lite lätt och drar nått drag för att kolla draget, funkar det så tänder jag pipan ;)
Har sett ett annat sätt (på ytuben) än trestegs och frankmetoden, där man fyller ena handen med tobak och lägger pipan över högen, trycker och "gnuggar" in tobaken i kammaren (tror det har varit uppe på forumet redan, din fråga inklusive).
Pessimist och norrbottning, hand i handske!
Användarvisningsbild
Krax

Inläggav SebastianT sön 24 aug 2014, 12:54

Har själv gett upp alla metoder, numer stoppar jag tobak i pipan och tänder.
Är nog mer noggrann med tändningen än med stoppningen. Försöker få en jämn glöd och tampar ner den med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
SebastianT

Inläggav Silbodal sön 24 aug 2014, 15:09

Beror ju väldigt mycket på hur tobaken är skuren. Jag har numera egentligen nån metod men metoden som krax beskriver tycker jag funkar mycket bra på ribbon,utgnuggade flakes och plugs!
Användarvisningsbild
Silbodal

Inläggav nummerett sön 24 aug 2014, 17:22

Packa pipan på önskat sätt, kötta in en piprensare och gröta runt lite så det finns luft i botten.
Tänd och njut!
Ps som andra sagt se till o få en fin jämn glöd!
nummerett

Inläggav Freddan L sön 24 aug 2014, 17:27

I början är det viktigt att hitta em metod man trivs med. Det är ett bök att stoppa pipan rätt och få den att brinna bra. Men som Krax skriver, efterhand som man lär sig tobakssorter och sina pipor så vet du hur du ska göra, i alla fall i upplever jag det så. Jag föser nog bara i tobak, och tänder. Då känner jag hur draget är och eventuellt trycker ner lite innan jag tänder igen... men provar man nån ny sort eller skaffar ny pipa tar det en tag innan man hamnar där.

Jag använde trestegsmetoden när jag började röka pipa. Det är ju den som beskrivs i Hamiltonpaketen... ta det bara lugnt och packa hellre lösare från början än för hårt.
Användarvisningsbild
Freddan L

Inläggav Latakialover sön 24 aug 2014, 19:22

Piprökning är en märklig sport. När jag började puffa pipa hade jag alla möjliga problem att packa bra. Testade en massa olika metoder och det blev nästan aldrig bra. Nu kan kan jag packa nästan hur som helst och det blir alltid bra :roll:

Nu i sommar har jag packat mixturer jättelöst. Så löst det går att röka typ. Inbillar mig att det kommer fram mer olika smaker. Priset verkar vara att stoppen blir kortare, men det är det värt. Flakes är en annan historia.
Latakialover

Inläggav VildmarksPipar'n tor 04 sep 2014, 13:40

Med vanligt skuren tobak (läs: inte flakes) stoppar jag på ett rätt säreget sätt och egentligen inte likt någon vedertagen metod. Det närmaste man kan kalla det skulle nog vara en blandning av bara ren nedskuffning och "frank-metoden". Det kom sig naturligt efter ett tags piprökande och fungerar väl hyggligt; då jag inte har något emot omtändningar.

Börjar med att halvlöst trycka in tobak tills det överflödar en aning, och pressar efter en falsktändning ned den första askan en bit i kammaren. Vill jag röka motsvarande ett halvt stopp räcker detta, och nu tänder jag pipan på riktigt. Vill jag röka motsvarande ett fullt stopp tar jag efter falsktändningen en större plugg och trycker ned hårdare tills pluggen är nedanför kanten. Därefter tänder jag i ett svep ordentligt och röker som vanligt.
If I cannot smoke in heaven, then I shall not go! - Mark Twain
Användarvisningsbild
VildmarksPipar'n

Inläggav Daniel P mån 18 dec 2017, 19:42

Väcker en gammal tråd till liv...

Jag har provat frankmetoden etc i början men dessa tips gav väldigt lite (förutom erfarenhet) då tobaken jag puffar inte är så torr som kanske förutsätts (vilket är fel emm, tobaken ska vara 65-70% RF emm (enligt min mening)).

Latakialover skrev:Piprökning är en märklig sport. När jag började puffa pipa hade jag alla möjliga problem att packa bra. Testade en massa olika metoder och det blev nästan aldrig bra. Nu kan kan jag packa nästan hur som helst och det blir alltid bra :roll:

Nu i sommar har jag packat mixturer jättelöst. Så löst det går att röka typ. Inbillar mig att det kommer fram mer olika smaker. Priset verkar vara att stoppen blir kortare, men det är det värt. Flakes är en annan historia.
Jättelöst håller jag med om, helt rätt. Man får tampa lite oftare i början, men askan som byggs på i kombination med mer lagom kompakt tobak är vad som är tricket :!: Så klart blir man frustrerad i början om man ska hålla på så här, men hellre det än att packa det för hårt - för då har man hamnat i en dålig spiral med gurglande pipa och allt det drar med sig. Så lätt drag som möjligt, och låt latheten styra hur många gånger du tänder om och tampar. Tänk att extra omtändningar är ofarliga, men för hårt packad tokak så är det kört :!:
Ta det försiktigt så hittar du snart lagom packning. Frankmetoden etc skapar bra förutsättningen för luften att gå genom tobaken, men moderna tiders fuktig tobak skapar problem med dessa metoder då man förutsätts ha väldigt torr tobak (för den metoden) eller massor med erfarenhet hur mycket man vågar packa tobaken innan man ens tänt glöden... :?

SebastianT skrev:Har själv gett upp alla metoder, numer stoppar jag tobak i pipan och tänder.
Är nog mer noggrann med tändningen än med stoppningen. Försöker få en jämn glöd och tampar ner den med jämna mellanrum.
Helt rätt, så är det här också. Glöden är lätt att hitta lagom nivå på så länge stoppningen är tillräckligt lätt bara. Det är bara att elda tillräckligt mycket helt enkelt, och tampa vartefter det behövs för att hålla glöden vid liv (men ta det försiktigt i början tills du lärt dig, hellre för löst än för hårt!).
Som jag beskrev tidigare så har jag gett upp alla metoder och bara låter tobaken "trilla ner" i pipan, men lite stoppning så klart, men bara så man slipper tända om hela tiden egentligen. "Trilla ner tobaken" i pipan innebär nästan noll tobak i pipan så klart, så det ger inget, så av ren lathet puttar jag ner lite till och tänder igen, och så reperterar jag processen tills glöden bibehålls. Däri ligger tricket, iaf för oss som inte har tobaken i en låda i hallen... utan i en humidor (eller som i mitt fall en plastidor) men hög fuktighet; 68-70% siktar jag på.
Varför så hög fuktighet? Jo, för att behålla tobakens smaker (oljor) på bästa sätt, men fortfarande inte så högt så det riskerar att mögla (73% och uppåt så är risken nog hög för mögel).

Flake är en annan femma, men förutom att jag alltid viker den på mitten för att få ner i pipan, så försöker jag få den så porös som möjligt utan att allt hamnar i knät.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Markus tor 04 jan 2018, 20:51

Jag röker mest MacBaren Mixture, och den måste packas väldigt löst för att man ska få ordentligt med smak ur den. Har ingen aning om varför, men jag har också känslan att söta tobaker bör packas lösare. Min andra favorittobak är nog Old Dark Fired, och den verkar inte lika känslig. Jag bara viker ihop en flake och tänder, och det brukar fungera bra nog.
Användarvisningsbild
Markus

Återgå till Pipor och piptobak