Pipkonstruktion...

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Pipkonstruktion...

Inläggav Plöjarn tis 19 dec 2017, 17:50

Hej!
Jag är ny här i pipsvängen... Och som den sanne gör-det-självare jag är så måste jag såklart göra mig en egen pipa. Innbillar mig att det blir ännu godare och trevligare då. Har läst på "pipedia" och "pipemakers forum" och tror att jag har förstått grunderna. Har tagit ut några ämnen ur päron, äpple och körsbär jag har haft liggandes i många år. Så ropade jag in en packe med munstycken på tradera. För att jobba med plast har jag varken lust eller grejer till. Nu sitter jag och tittar på mina munstycken och förstår inte riktigt hur det är tänkt... Kanske finns någon hobbypipmakare här som kan förklara...

På hälften av munstyckena finns en tapp. Lite olika diameter och längd på dem, men principen är lika. Jag tror mig förstå att dessa ska passas in i ett motsvarande hål i pipkroppen och att munstycket sedan hålls på plats av friktion. Hålet ska vara exakt lika djupt som tappen så att det inte blir något glapp inne i pipan. Har jag förstått detta rätt? Eller ska hålet i pipan tex vara koniskt för att nypa fast ordentligt?

Resten av munstyckena saknar tapp. Istället är där ett större hål. Hur är det tänkt här? Ska konstruktionen vara omvänd, dvs en trätapp som går in i munstycket. Eller är det på dessa munstycken man ska använda ett sådant där "-teflon"-rör jag läst om. Var köper man i sådana fall såna och hur monteras de? Epoxi?

MVH
Anders

261934303_f039b949-6da0-4e40-b030-edd72046ee82.jpg
261934303_f039b949-6da0-4e40-b030-edd72046ee82.jpg (294.4 KiB) Visad 407 gånger
Plöjarn
 
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 15 dec 2017, 18:24
Ort: Smedjebacken

Re: Pipkonstruktion...

Inläggav Daniel P tis 19 dec 2017, 18:38

Jag är ingen pipmakare, men...

Hålet i pipan ska inte vara koniskt, men lagom i diameter så det går lätt men inte för lätt... Hålets djup ska vara exakt samma som längden på tappen rent teoretiskt. Men eftersom vi inte kan skapa en perfekt teoretisk värld i praktiken och för att det ska bli snyggt på utsidan så gör man hålet lite djupare (dvs med felmarginal och felmarginal på det), men så klart inte onödigt djupt.

Saknas tapp misstänker jag (som sagt är jag ingen pipmakare) att man ska behöver sätta ett annat rör där, vad som är vanligt att använda för material vet jag inte, men metall låter rimligt med tanke på hur utsatt det är.

Sedan vad gäller formen: Titta på några hundratals pipor, och några tiotals olika former så du känner vilket som passar som din första pipform.
Likt knivmakare så är det ingen som gör sin bästa av något första gången - så se det som en erfarenhet snarare än ett mästerverk. Tredje fjärde pipan så börjar man kanske komma någon vart med vad man ska tänka på - och på den vägen är det antar jag. Men återigen som sagt, jag är ingen pipmakare.

Jag hade sökt upp någon som vill ta sig an en ödmjuk nybörjare att bolla frågor med, för det är säkert 100 enkla frågor och 1000 svåra följdfrågor att ställa.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator
 
Inlägg: 5833
Blev medlem: sön 30 mar 2008, 23:42
Ort: Ljungby, Småland

Re: Pipkonstruktion...

Inläggav Plöjarn tis 19 dec 2017, 19:13

Hallå!
Jag har enorm respekt för duktiga hantverkare och "handens kunskap". Har inga som helst planer på att bli pipmakare eller illusioner om att göra den perfekta pipan. Men jag tycker att det är en oslagbar känsla att tillverka och använda det man behöver själv. En användbar pipa tror jag nog jag ska kunna få till om jag får lite goda råd. Jag har ju ändå tio munstycken att öva på. :-D

Nu när jag kollar lite närmare på dem i bättre ljus så ser jag att alla munstycken utan tapp faktiskt har en invändig gänga. Kanske de är till någon särskild tillverkares "system".?
Plöjarn
 
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 15 dec 2017, 18:24
Ort: Smedjebacken

Re: Pipkonstruktion...

Inläggav Magistern ons 20 dec 2017, 09:26

Man gängar eller limmar in en extern tapp. Tappen är en svag punkt som ofta kan gå av. När du gör en pipa ska du vara noga med att ha rätt dimension på hålen så du får rätt drag i pipan. Kolla på en pipa som du tycker fungerar för dig och borra med samma diameter lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Magistern
 
Inlägg: 125
Blev medlem: tis 23 aug 2016, 17:11

Re: Pipkonstruktion...

Inläggav Masen ons 20 dec 2017, 12:45

De skaft du har som saknar tappar kommer från en större låda med utbytesskaft som fanns i nästan alla tobaksaffärer förr i tiden. Siffran som är stämplad på skaftet motsvarar piphalsens diameter (tex. 20 = 20mm). Sen fanns det i lådan en hel drös med lösa tappar( som var gängade och alla hade likadan gänga och den passade i det gängade hålet på samtliga skaft) den ena sidan var gängad medan den andra var cylindrisk. Den cylindriska delen hade olika diametrar från tex 6,5 mm - 9,5mm. med en ökning på 1/10 mm för varje tapp dimension (det blev alltså 30 olika tappstorlekar i varje låda.
Ett företag som tillverkade sådan lådor hette Treab, misstänker att dina tapplösa skaft kommer från just en sådan låda.

Hans
:pip-puff-i-hatt: :-D :-D
Med piprökning förhåller det sig så att
man stoppar innan man börjar.
Okänd

http://instagram.com/masensweden
Användarvisningsbild
Masen
 
Inlägg: 3120
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 22:05
Ort: Hedemora

Re: Pipkonstruktion...

Inläggav Plöjarn ons 20 dec 2017, 13:14

Tackar!

Kan det möjligen gå att få tag på sådana tappar någonstans?
Eller ett vettigt råmaterial som jag kan gänga själv?
Kanske skulle fungera med ett mässingsrör eller är det för glatt?
Plöjarn
 
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 15 dec 2017, 18:24
Ort: Smedjebacken


Återgå till Pipor och piptobak

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst