Piprökar starter kit

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Piprökar starter kit

Inläggav f0xen lör 09 jun 2018, 20:11

Idag gick jag inom den lokala tobaksbutiken och inhandlade ett startkit för att prova på att röka pipa.

Såg direkt att dom hade Missouri Merschaum pipor, så bad om en sån. Han berättade att det är en sån pipa man bara röker knark i och tyckte istället att jag skulle köpa en "riktigt" pipa för 150:-. Men då jag läst på här och på andra ställen först stod jag på mig och fick min majspipa.

Han rekommenderade Greve Hamilton som tobak då jag inte vill börja med en smaksatt tobak. Nu får vi helt enkelt se hur detta går. :) Bild

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
Användarvisningsbild
f0xen

Re: Piprökar starter kit

Inläggav f0xen lör 09 jun 2018, 21:42

Då var första stoppet rökt.

Gjorde ett stopp på ungefär halva pipan. Stoppet blev nog inte riktigt rätt, fick tända om ca var 5:e puff.

Tyvärr föll mig denna tobak inte alls i smaken. Snäppet bättre än en vanlig cigarett i min mening.

Lättare tungbett fick jag erfara med. [emoji14]

Om någon tycker om Greve Hamilton så har jag ett i stort sett orört paket som bortskänkes mot frakt. Så får jag köpa en bättre tobak, funderar på Squadron Leader.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav Mr_Maduro sön 10 jun 2018, 12:54

Välkommen!

Trist med en mindre positiv första erfarenhet med pipan. Tungbett och frekventa omtändningar hör mer eller mindre till i början, däremot ska det ju smaka angenämt. Annars är det bortkastat.

PM:a din adress så ska du få lite god tobak att prova.
Användarvisningsbild
Mr_Maduro

Inläggav f0xen sön 10 jun 2018, 15:13

Tack! :)

Jag var förberedd på att mitt första stopp inte skulle gå utan några som helst problem, så på det stora hela var det ändå helt OK!

Jag tror, att jag behöver packa pipan bättre nästa gång. Övning ger färdighet heter det ju!

Hittade lyckligtvis en annan här på forumet som ville ta över min påse Greve Hamilton, så skickar över den med posten till honom.
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav Daniel P sön 10 jun 2018, 17:25

Kul!
Prova att packa väldigt lätt, tampa sedan lätt efter tändning men inte mer än att du märker att det glöder. Det är vanligt att packa för hårt i början.
Cigars, cars, spirits, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Coppas tis 12 jun 2018, 16:36

Sicken handlare, tur att du stod på dig. MM:s majspipor är definitivt inga knarkpipor. Däremot går det ju att förstöra alla pipor genom att ladda dem med fel innehåll.

Sedan undrar jag lite vilken ”riktig pipa” man får för 150 pix. Är det en briarpipa man är ute efter så är det även där lite fråga om vad som erbjuds... och för 150 kr så finns det risk för att det är något riktigt sekunda. Ratos är fortfarande en bra nybörjarpipa, men t.o.m. för dem får man vara beredd att lägga kanske 400-450 kr.

Vad gäller Greve Hamilton så är det lite tungbitarvarning för den överlag... liksom det är för smaksatt tobak. Frågan är väl dock där hur stort utbud handlaren ifråga har?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
    Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas

Inläggav f0xen tis 12 jun 2018, 17:08

Ja, eftersom att han driver en renodlad tobaksaffär skulle man ju kunna tycka att han skulle vara lite mer inspirerande.
Kanske fråga vad man har för smakpreferenser och vad man är ute efter osv.

Jag tittade faktiskt inte närmre på 150:- pipan som han föreslog, men har svårt att tänka att det är någon bättre kvalitet på den.
Min tanke är att köra på min MM så länge och sedan uppgradera om jag gillar hobbyn.

Han hade faktiskt några olika 50g burkar från Rattrays och Peterson, jag frågade om det fanns någon av dom han kunde rekommendera, helst någon som inte är smaksatt.
Han tyckte det var onödigt och slängde istället fram Greve Hamilton.

Kommer inte handla mer i den butiken tyvärr, känns som att det är lättare att läsa på nätet och handla själv i en webbutik i så fall.
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav Frish fre 15 jun 2018, 11:58

Kul att du hittat piphobbyn och välkommen in i fördärvet.

Majspipor är inget fel på. Snarare tvärt om. Röker hyfsat, sätter ingen smak på tobaken (som jag kan märka iallafall) och man gråter inte blod om man skulle tappa dom framför gräsklipparen. Gör dom helt perfekta att ha i trädgården när man gör något där.

En av de pipor jag har som röker bäst är en väl sliten ratos med filter. Efter ett tag kommer du att hitta dina egna favoriter när det gäller material, färg, form mm. Sen kommer det att variera med tiden. För mig just nu är det sjöskum som gäller och den gamla ratosen förstås.

För mig tog det lite mer än två år innan jag kom på hur man stoppar och hur fuktig/torr tobaken ska vara för att funka. Sen beror det på dagsformen också. Ibland blir stoppet så galet att set är lika bra att släcka, rensa och stoppa om eller byta pipa och tobak.

Om du har möjlighet ger det väldigt mycket att vara med i någon form av pipsällskap eller pipklubb med regelbundna träffar där man kan lära av de som kan.

Lycka till
Frish

Inläggav MalFr fre 15 jun 2018, 12:09

"Han hade faktiskt några olika 50g burkar från Rattrays och Peterson, jag frågade om det fanns någon av dom han kunde rekommendera, helst någon som inte är smaksatt."

Smaken är ju som sagt olika, men Rattrays "Marlin Flake" och "Old Gowrie" är de 2 bästa blandningarna jag vet...

/F
Användarvisningsbild
MalFr

Inläggav f0xen fre 15 jun 2018, 13:48

Frish skrev:Kul att du hittat piphobbyn och välkommen in i fördärvet.

Majspipor är inget fel på. Snarare tvärt om. Röker hyfsat, sätter ingen smak på tobaken (som jag kan märka iallafall) och man gråter inte blod om man skulle tappa dom framför gräsklipparen. Gör dom helt perfekta att ha i trädgården när man gör något där.

En av de pipor jag har som röker bäst är en väl sliten ratos med filter. Efter ett tag kommer du att hitta dina egna favoriter när det gäller material, färg, form mm. Sen kommer det att variera med tiden. För mig just nu är det sjöskum som gäller och den gamla ratosen förstås.

För mig tog det lite mer än två år innan jag kom på hur man stoppar och hur fuktig/torr tobaken ska vara för att funka. Sen beror det på dagsformen också. Ibland blir stoppet så galet att set är lika bra att släcka, rensa och stoppa om eller byta pipa och tobak.

Om du har möjlighet ger det väldigt mycket att vara med i någon form av pipsällskap eller pipklubb med regelbundna träffar där man kan lära av de som kan.

Lycka till

Tackar för det!

Ja jag har insett att man får ha lite tålamod vad gäller konsten att röka pipa, försöker ha inställningen att det inte gör så mycket om det går lite snett ibland.

Kommer nog köra på min MM pipa ett tag framöver tills jag börjar få lite mer kläm på det hela, tack för tipset om Ratos, får kika på en sådan när det blir aktuellt med en uppgradering!

Har läst att budget tobaken Mac Baren Golden Blend ska vara helt OK, funderar på att köpa en sådan i väntan på att det blir en beställning av lite "finare" tobak.
Skiljer den sig nämnvärt från Greve Hamilton tro?

Tyvärr verkar det inte finns så många pipsällskap eller liknande i närheten, eller så har jag letat för dåligt.
Hade klart varit väldigt trevligt om man kunde hittat något sådant, både för den sociala biten och för att få lära sig av andra!
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav f0xen fre 15 jun 2018, 13:51

MalFr skrev:"Han hade faktiskt några olika 50g burkar från Rattrays och Peterson, jag frågade om det fanns någon av dom han kunde rekommendera, helst någon som inte är smaksatt."

Smaken är ju som sagt olika, men Rattrays "Marlin Flake" och "Old Gowrie" är de 2 bästa blandningarna jag vet...

/F

Har också fått uppfattningen om att Rattrays generellt verkar vara ganska omtyckt!
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav Truls ons 11 jul 2018, 19:30

Ett tips om tobak är Vaun Oxford blend. Iofs en smaksatt tobak, men mild och fin i smaken.

Kan också rekommendera Ratos pipor som bra nybörjarpipa. :pip-puff-i-hatt:
375H&H is religion!
Användarvisningsbild
Truls

Inläggav Daniel P ons 11 jul 2018, 22:45

f0xen skrev:Ja jag har insett att man får ha lite tålamod vad gäller konsten att röka pipa, försöker ha inställningen att det inte gör så mycket om det går lite snett ibland.
Att packa för löst är en bra grundläggande inställning. Vanligare som nybörjare att man packar för hårt än tvärtom. För löst så är det på rätt sida, det går alltid packa mer efter hand med en tamper.

f0xen skrev:Har läst att budget tobaken Mac Baren Golden Blend ska vara helt OK, funderar på att köpa en sådan i väntan på att det blir en beställning av lite "finare" tobak.
Skiljer den sig nämnvärt från Greve Hamilton tro?
Skillnaden mellan de vanligaste "budget-"/"volym-"tobakerna mot kvalitetstobak är att det är mer kropp (smak) i sistnämnda, men inte alltid. Det beror på vad man letar efter. "finare", nä... men dyrare :hamra-i-huvudet: ... eller tvärtom; billigare om man köper i kiosken sådant som är volymprodukter. :fortvivlad:

f0xen skrev:Tyvärr verkar det inte finns så många pipsällskap eller liknande i närheten, eller så har jag letat för dåligt.
Hade klart varit väldigt trevligt om man kunde hittat något sådant, både för den sociala biten och för att få lära sig av andra!
Pipsällskap finns, men ovanliga med regelbundna träffar - det är samma sak vad gäller cigarrer, även om det gått i vågor. Här på forumet så annonseras träffar då och då, så håll ögonen öppna, men var beredd på att resa om du inte bor i Stockholm vad gäller pipträffar. Men har du tur finns fler i din närhet, vem vet?! Fråga, vem vet vart det leder :race:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav f0xen tor 12 jul 2018, 12:37

Har blivit några stopp till sedan förra inlägget.

Varje stopp varierar ganska mycket i smak, trots att det är samma pipa och tobak (Peterson Sherlock Holmes).
Ibland smakar den lite åt cigarrett hållet, och ibland är den riktigt rund och fin.
Gissar att det har mycket att göra med hur pipan stoppats/rökts och generell dagsform.
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav Daniel P tor 12 jul 2018, 23:14

Helt rätt, det är mycket som påverkar. När det smakar "cigarett" så skulle jag gissa på att det motsvarar virginia-tobak generellt, dvs "gold"-utgåvor o liknande med bara eller iaf överhängande andel virginia - som t.ex. Greve Hamilton.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Återgå till Pipor och piptobak