Hjälp med att tyda en pipa.

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Hjälp med att tyda en pipa.

Inläggav Airbrush73 ons 20 jun 2018, 16:36

Hejsan
Jag har en äldre pipa med dessa stämplar, och har sökt på nätet efter mer info, men känner att jag har kört fast lite nu, så nu vänder jag mig till er, och hoppas på svar ang denna pipa.
Ser ut som det står "Bill" på själva koppen med en oval cirkel runt "Bill"
Hittade även detta på denna sida http://pipes.org/forums/discus/discus.c ... page=84933

(EP in diamond (that means "electroplate silver") and three Gothic letters: J D F)

Pipan kommer från min morfar som dog 1961, och enl familjen, så är pipan minst 80år ev ännu äldre, så det är intressant för mig själv att hitta mer information ang denna pipa.
Ska rengöra den varsamt, då den sist användes var 1957-58, och ev njuta av den :pip-puff-i-hatt:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Airbrush73

Re: Hjälp med att tyda en pipa.

Inläggav Tobbe Lund tor 21 jun 2018, 12:26

Alltid kul med gamla pipor som har en historia.
Din pipa ser ut att ha gått igenom både det ena och det andra. Huvudet har förmodligen varit mycket högre. Kanske har den knackats en del och därför slipats ner.
Ringen är troligen en lagningsring och har inte varit med från början. Skaftet är inte heller original med tanke på hur grovt tillyxad tappen är.
Namnet säger mig ingenting och hittar inget på nätet heller. Skulle gissa på att det är en tobakshandlarpipa, alltså en sekunda från någon känd tillverkare.
Men den är charmig och ger en bild av hur värdefull pipan var för ägaren. Och visst är det häftigt att man efter så lång tid kan fylla den med tobak och tända på. :pip-puff-i-hatt:
Come to the dark side, we have cookies
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

Återgå till Pipor och piptobak