Täta gamla fönster

Hittar du ingen kategori som passar - lägg det här

Täta gamla fönster

Inläggav flipper ons 13 mar 2013, 00:30

Då jag misstänker att det är en hel del kunniga DIY:are här på forumet så tänkte jag ställa en fråga.

Vi har en kåk från slutet av 40-talet med enkla tvåglasfönster. Dock drar dessa något djävulusiskt (eller ja alt är väl relativt men sitter man i soffan känner man draget över armarna) och jag funderar nu på att täta om dessa på något sätt.

Det är en enkel träram och mellan ramen som fönstret sitter i och stommen sitter det idag en svart gummilist som påminner lite om en bakoframvänd trea. Ni vet säkert vad jag syftar på.

Jag antar att det är denna som behöver ersättas så frågan är väl egentligen med vad? Eller kan det vara så illa att fönstrena är så pass skeva att det inte kommer att hjälpa? Listerna ser vi en snabb anblick ut att vara i hyfsat skick men har suttit där i minst 8 år då förre ägarens man dog och inget har blivit gjort efter det.
I make it my business to know a little bit of everything
Användarvisningsbild
flipper

Re: Täta gamla fönster

Inläggav zappper ons 13 mar 2013, 06:01

Tjena.
Börja med att byta listerna och kolla över kittet på glasen. Listerna blir med tiden ihoptryckta och torkar kittet så spricker det och smulas sönder. Båda sakerna kan ge läckage. Är ramarna för skeva så kan det hjälpa att hyvla dem men det kan vara en fundering på att byta ut dem. Det finns begagnade att köpa på diverse byggåtervinningar men helt nya fönster är inte så dyra att sätta in. Kan man göra det själv så sparar man in en bra slant för arbetskostnaden är det dyra. Kom på att du kan dreva om karmen. Ibland är det därifrån det drar fast man upplever det från fönstret.
Mvh
Micke
Man bör aldrig skämmas för att erkänna att man har haft fel, för det betyder ju att man är klokare idag än igår.
Jonathan Swift
http://www.landskronatobak.se
Användarvisningsbild
zappper

Inläggav Osprey ons 13 mar 2013, 06:13

Det finns flera olika lister och tätningar för det här, bland de vanligaste är Tesa, där det du har nu antagligen är E-profilen (som är som en bak- eller fram-vänd 3:a beroende på hur man vänder den). De finns att köpa hos de flesta järnhandlare och byggbutiker.

Vilken list du ska välja beror främst på hur stor spalten mellan fönsterram och fönsterkarm är, ofta är det ju så att spalten där den är som smalast är bara någon mm om ens det och där den är som bredast kanske 3-4 mm. Då kan det ibland vara bra med en D- eller P-profil, eller något annat ur deras sortiment. Du får titta på spalten runt fönstret när det är stängt (helst utan list) och fundera, alla mått på listerna står på deras hemsida. För att få det extra tätt så kan du också kombinera det med en V-profil runt hela fönsterkarmen på den del som i stort sett är horisontell.

När du sedan har tätt runt fönstren så kan det vara bra att kolla att kittet för det yttre fönstret är bra och inte saknas lite här och var. Om det är dåligt så behöver du en värmepistol och en skrapa för att byta det, det går ofta att få loss det och byta utan värmepistol, men då riskerar du att glaset spricker.

Och när detta är gjort så ska du se till att spalten mellan fönsterhalvorna är tät, det vill säga mellan ytterfönstret och innerfönstret. Det kan vara lite svårt att se här, men man får chansa och ofta blir det bra med en ganska tunn E-profil.

Antagligen är fönstren inte särskilt skeva, träkvalitén på (gamla) fönster är något så otroligt bra så att det är sällan något problem med dem, även om de hängt omålade och dåligt skötta i många år.

Och när allt är gjort så är det bara att sätta sig ned och njuta av värmen och en pipa... :puff:
Användarvisningsbild
Osprey

Täta gamla fönster

Inläggav mzungu ons 13 mar 2013, 06:48

Ett enkelt sätt att mäta springan är att ta fram paketet med juicy fruit. Tugga och lägg sedan in det tuggade tuggummit i staniolen. Lägg biten mellan fönster och karm, stäng. Öppna sen fönstret och ta fram den tillplattade biten och mät hur stor springan är.

//Daniel - tapatalking
Bild

"Jag förstår mig inte på folk som bara beställer in en öl..." R.I.P Svullo
Användarvisningsbild
mzungu

Inläggav leffe ons 13 mar 2013, 17:40

De flesta tätningslisterna har ett " spel " på ca 2 mm men Tesa har en som heter SUPER-FLEX som spänner mellan 1 och 7 mm. Den är dyr.

Leffe
Användarvisningsbild
leffe

Återgå till Övrigt