Motorkunnig hjälp sökes

Hittar du ingen kategori som passar - lägg det här

Motorkunnig hjälp sökes

Inläggav flipper fre 03 maj 2013, 19:10

Jag har idag, helt på egen hand (och ja jag är rätt nöjd med mig själv) bytt batteri på en hoj som har stått ca 2 år nu.

Slängde i lite ny bensin, gav den ett par försök, sen gick den igång finfint. Det som jag undrar över dock är att den går något ojämt på tomgång samt om man drar på gasen lite snabbt (normalt gastempo) så dör den. Drar man gasen sakta så är det inga problem och kommer den upp varv så kan man vrida bäst man vill, det är bara i början den bråkar.

Någon bra idé om vad detta kan bero på och hur man enklast löser det?

Tanken är att den ska säljas så det vore ju trevligt om man kunde presentera en fullt fungerande hoj :D
I make it my business to know a little bit of everything
Användarvisningsbild
flipper

Re: Motorkunnig hjälp sökes

Inläggav COJ fre 03 maj 2013, 19:31

Det där känner jag igen ... förgasarmotor, va?

Men tyvärr kommer jag inte ihåg vad det brukar vara, det som poppar upp i mitt huvud är skit flottörhuset eller hål i flottören ...
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav flipper fre 03 maj 2013, 19:56

Vad det är för motor det vet jag faktiskt inte. Det är i allafall en Volusia 800 om det säger någonting :P

Är det hyfsat lättåtgärdat (för någon som kan såklart) :)
Användarvisningsbild
flipper

Inläggav Jobo fre 03 maj 2013, 20:16

Tja!

Det du bör göra när maskinen stått så länge
* byt olja + filter
* dränera soppan ur förgasaren, har det varit miste än 1/2 tank i så byt!
* starta låt gå på tomgång 3-5min, håll koll på tempen.
*Låt kallna, samt gör om proceduren

Nu kan du börja lattja med gasen, väldigt viktigt att motorn få stå och gå en stund
då ALL olja runnit ner i sumpen så kamaxel, vipor, kedja/stötstänger får sig en ordentlig
Smörjning innan den får smaka RPM

Helst skulle jag byta olja igen, men jag är ju en putsbög av rang!

Hjälper inte de ring mig noll7noll4nio7tjugotre93

Mvh Johan
Give me snuff, whiskey and Swedes, and I will build a railroad to hell

James J. Hill
Användarvisningsbild
Jobo

Inläggav Tony fre 03 maj 2013, 20:31

Å det é därför jag gillar det här forumet så mycket!
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Jobo fre 03 maj 2013, 20:39

flipper skrev:Volusia 800 om det säger någonting :P

-Ja, en Suzuki :lol:
Har för mig att dessa är med insprutade, då kan du fått problem med både TPS givare och spridare :cry:

Börja med att hälla i lite fräsch olja å byt filter, är det förgasare så dränerar du denna.
Sen varmkör du 2-3ggr... Sen tar vi det där ifrån :)

James J. Hill
Användarvisningsbild
Jobo

Inläggav Daniel P fre 03 maj 2013, 20:41

Aldrig fel att kolla stiften med, så det inte står skit i dem om någon packning är skit e.d.
Kolla kompressionen är överkurs, men OM man vet någon som vet hur man gör kan det vara värt för att utesluta det problemet (som iofs borde ge ojämn gång vid jämn faft på landsväg med kanske...).
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Jobo fre 03 maj 2013, 20:51

Daniel P skrev:Aldrig fel att kolla stiften med, så det inte står skit i dem om någon packning är skit e.d.
Kolla kompressionen är överkurs, men OM man vet någon som vet hur man gör kan det vara värt för att utesluta det problemet (som iofs borde ge ojämn gång vid jämn faft på landsväg med kanske...).

Helt rätt Daniel, men stift brukar vara på eller av alternativt vid belastning strula, aldrig varit med om att de tjurat vid tomgång/obelastad om det inte varit helt åt fanders/ Racestift etc.
Oavsett om kompressionen är kass eller ej skall motorn svara på gas tycker jag... (Obelastad)

Att han storknar vid gaspådrag är ett tecken på att fågeln inte vill ha mat :D

James J. Hill
Användarvisningsbild
Jobo

Inläggav COJ fre 03 maj 2013, 21:01

Jobo skrev:
Daniel P skrev:Aldrig fel att kolla stiften med, så det inte står skit i dem om någon packning är skit e.d.

Helt rätt Daniel, men stift brukar vara på eller av alternativt vid belastning strula, aldrig varit med om att de tjurat vid tomgång/obelastad om det inte varit helt åt fanders/ Racestift etc.
Oavsett om kompressionen är kass eller ej skall motorn svara på gas tycker jag... (Obelastad)

Att han storknar vid gaspådrag är ett tecken på att fågeln inte vill ha mat :D

Eller drunknar i soppa ...
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav flipper fre 03 maj 2013, 21:17

Massa bra tips, tack så jättmycket!
Ja jag skrev ju inte det men jag lät ju (såklart) den stå och puttra några min innan och tanken var (om jag inte helt missminner mig) tömd på soppa innan den ställdes undan.

Olja och filter byttes nästan precis innan den ställdes undan, men det kanske behöver göras igen pga den har stått?

Har precis varit ute och testat igen nu och den är lite snällare på gasen och går lite jämnare med, there is hope!
Användarvisningsbild
flipper

Inläggav MotoX fre 03 maj 2013, 21:19

Ja jag hade börjat med de saker som sätter igen vid längre tid, dvs. olja, tändstift och luftfilter. Att den dör vid gaspådrag samt går ojämnt tyder för min del på att den får fel blandning. Eftersom du förmodligen inte skruvat på några blandningsinställningar så känns det som att den antingen får för mycket eller för lite soppa genom yttre omständigheter som tidigare nämnts.
Eddie Murphy - “In reality, all men are sculptors, constantly chipping away the unwanted parts of their lives trying to create a masterpiece.”
Användarvisningsbild
MotoX

Inläggav Tomas 68 lör 04 maj 2013, 16:31

Kan dra tjuvluft någonstans.
Låt den gå på tomgång och spraya en brandfarlig aerosol(tex hårspray) runt bränsle-luft system, ökar varvtalat har du en läcka.
:smoking:
Alla djur, utom människan, vet mycket väl att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Samuel Baulder
Användarvisningsbild
Tomas 68

Inläggav Reactor mån 06 maj 2013, 14:55

Jag hade gett den en riktigt urblåsning, nu kan jag kanske specifikt inte så mycket om hojar.
Men motorer är jag kunnig på och jobbar med.

Och då är mitt något opretentiösa tips att blåsa ur den dukitgt och sen se hur den går.
Går hon fortfarande dåligt så hade jag tittat över nämda saker som luftläckage, stift osv.

Mitt gamla jänk går dåligt varje vår. Men får man bara rasta ur henne så går det fint.
Användarvisningsbild
Reactor

Inläggav MachineMan mån 06 maj 2013, 20:16

Köp en BRA bensintillsats som fräschar upp bensinen (som numer är en färskvara) och tar bort hartsbeläggning i munstycken m.m.

Kör hojen och förhoppningsvis kommer den att gå bättre och bättre..
Jag glömmer aldrig ett ansikte...men i ditt fall är jag beredd att göra ett undantag
Groucho Marx
Användarvisningsbild
MachineMan

Inläggav agentorange tis 14 maj 2013, 21:58

MachineMan skrev:Köp en BRA bensintillsats som fräschar upp bensinen (som numer är en färskvara) och tar bort hartsbeläggning i munstycken m.m.

Kör hojen och förhoppningsvis kommer den att gå bättre och bättre..

Håller med i detta. Dagens bensin är färskvara håller ca 5 månader sedan så börjar den bli dålig. Om du inte har hyfsade kunskaper på att meka hoj. Men det är troligtvis delvis igensatta munstycken i förgasaren. Om du har en vän som kan meka så skulle jag ta bort förgasaren och plocka isär den och lägga den i ett ultraljudsbad för att rensa alla kanaler, Under förutsättning att man har tillgång till en sådan. annars så skulle jag lägga den i lite fotogen och blåsa rent med tryckluft.
I händelse av att jag skulle bli biten av en orm så bär jag alltid en plunta med conjak med mig.....För säkerhets skull har jag även med mig en orm.

WC Fields
Användarvisningsbild
agentorange

Inläggav Lexington tor 16 maj 2013, 13:22

Trådkap!!

Moppen har stått still hela vintern, plockade fram den för ett par månader sen, hade lite problem att få igång den. Bytte batteri (helt nytt) och tändstift. funkat perfekt i en 3-4 veckor, kör den till jobb i morse, inga problem, helt död när jag ska hem på lunchen (möjligtvis att kicken kändes lite konstig?). Har digital hastighets-och bensinmätare och den lyser med full kraft, och eftersom batteri och tändstift är nytt bör det inte vara det?
Men vad kan det vara? Får spader på sånt man inte kan något om! Det ska f-n bara funka!!

Startmotor, kicken som är dålig???

:evil: :evil:
Hon: Sidder du nu med den latterlige pibe igen...
Jeg tror snart, at du elsker den mere end mig.
Han: Den har i hvert fald den fordel, at man kan skrue hovedet af den, hvis den er sur.
Användarvisningsbild
Lexington

Inläggav Tomas 68 tor 16 maj 2013, 16:04

Är det en fyrtaktare kan det vara dålig kompression , ventilerna brukar behövas justeras med jämna mellanrum 100-200 mil.
Vanligt fel speciellt på kinamoppar.
Alla djur, utom människan, vet mycket väl att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Samuel Baulder
Användarvisningsbild
Tomas 68

Inläggav Lexington tor 16 maj 2013, 16:30

Peugeot 2-taktare!
Kör väldigt korta sträckor, ca 3-4km per dag! Grannen trodde att jag bara behövde blåsa ur allt, alltså ta den på en jävla tur i norra Skåne! Får prova o återkomma :smoking:

Startade för övrigt på första kicken när jag åkte hem från jobb! Skönt med lite pålitlighet!
Han: Den har i hvert fald den fordel, at man kan skrue hovedet af den, hvis den er sur.
Användarvisningsbild
Lexington

Inläggav Pär N tor 16 maj 2013, 16:36

Tvåtaktare är inte så svåra. De behöver tre saker för att fungera: Komp, gnista och bränsle. Börja med att kolla om du har gnista om det funkar så fortsätt med de andra två.

/P
Användarvisningsbild
Pär N

Inläggav Lexington tor 16 maj 2013, 16:59

2/3 tank (ny bensin) nytt tändstift!
Vad menar du med komp o hur kollar jag det?? :smoking:
Användarvisningsbild
Lexington

Inläggav COJ tor 16 maj 2013, 18:40

Lexington skrev:2/3 tank (ny bensin) nytt tändstift!
Vad menar du med komp o hur kollar jag det?? :smoking:

Ta ur tändstiftet och kicka eller kör med startmotorn och känn med handen ovanför tändstiftshålet ... känner du ett tryck har du någon kompression ... :D
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Pär N tor 16 maj 2013, 18:51

komp är kort för kompression. Helt enkelt att kolven tätar bra mot cylindern. Om det inte funkar så komprimeras inte den antändliga gasen och då blir det ingen smäll s a s. Förstod jag rätt att den funkar ibland? I så fall är problem med dåligt komp mindre sannolikt. Jag skulle börja med tändsystemet som är mer än bara tändstiftet.

När problemet uppstår nästa gång. Skruva ur tändstiftet och lägg det mot jord så kan du se om det gnistrar när du kickar. OBS på att tändningen måste vara på. OBS 2 Här kan man få en ordentlig stöt om man inte är försiktig!

När jag körde moppe för hundra år sen brukade jag tömma förgasaren på gammal bensin innan första turen för säsongen. Det brukar finnas en skruv i botten på flottörhuset. Dvs längst ner på förgasaren. Töm ut och låt det rinna tills bensinen ser ok ut.

Om du vill ringa och diskutera så skicka ett pm så får du mitt nummer.

/ P
Användarvisningsbild
Pär N

Inläggav Lexington tor 16 maj 2013, 19:14

Kan de inte va som grannen skrev att den surnar eftersom jag bara kör korta sträckor? Att den aldrig blir ordentligt varm o all skit kleggar igen? Börjar med en rejäl runda i helgen blir de inte bättre tar jag tacksamt emot ditt erbjudande Pär N!!

Jo den har funkat felfritt i 3-4 veckor sen jag bytte tändstift o batteri!
Användarvisningsbild
Lexington

Inläggav Lexington fre 17 maj 2013, 13:35

Samma problem på lunchen idag :evil:
Både idag och igår har den stått i solen (och inte startat) från morgon till lunch (ganska varmt här i Ä-holm), på eftermiddagen har den stått i skugga (och startat), kan det ha något o göra med att den blir varm i solen och därför problem med att starta?
Ska ta den på en lång buskörning i helgen för att se om det "rensar" systemet!
Användarvisningsbild
Lexington

Inläggav COJ fre 17 maj 2013, 13:43

Ånglås i förgasaren ...
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Nästa

Återgå till Övrigt