Don Gabriel och tyska tullen

Allt om, till och kring cigarrer

Don Gabriel och tyska tullen

Inläggav Cartesius » lör 13 sep 2008, 13:30

För någon tid sedan var jag nere och hälsade på en god vän som arbetar i Tyskland sedan många år. För att göra det mesta av vistelsen bestämde vi att vi skulle beställa några lådor cigarrer via Don Gabriel så att de skulle finnas på plats när jag anlände. Sagt och gjort: en låda RyJ SC, en låda Montecristo PE och en låda DG Robusto beställdes i god tid innan min ankomst.

Vi kan via trackingnumret följa cigarrernas resa genom Europa och allt ser ut att gå bra tills de anländer till tyska gränsen, där är det stopp. Inga cigarrer kommer under hela min vistelse men när jag väl kommit hem till Sverige får kamraten besked av tyska tullverket att cigarrerna har beslagtagits och kommer att förstöras. Varför? Ingen aning. De hade tydligen mumlat något om handel utanför EMU, om att cigarrlådorna saknade varningstexter på tyska om rökningens farlighet och en del annat.

Vi svär emellanåt över svenska tullverket men även om våra cigarrer fastnar vid införsel så blir de inte beslagtagna och förstörda av nitisk tullpersonal!
Sometimes a cigar is just a cigar.
Sigmund Freud
Användarvisningsbild
Cartesius
Administratör/Moderator

Re: Don Gabriel och tyska tullen

Inläggav Jörgen » lör 13 sep 2008, 20:16

Nej det är helt riktigt, vi är nog egentligen rätt bortskämda som i värsta fall åker på ca 60% påslag. Visste inte att det var så illa Tyskland också, men med Nederländerna är det i stort sett samma sak: Har cigarrerna (eller vilka tobaksvaror som helst) inte nederländskt skattemärke så blir de förstörda och beställaren riskerar åtal.
Användarvisningsbild
Jörgen

Inläggav Martin Nilsson » sön 14 sep 2008, 12:11

Bäste Jörgen,

Nu gör du mig riktigt nervös - ehuru jag redan erhållet de två första av de totalt tre lådorna jag beställde är den sista fortfarande (sändes enligt DG 3, dagar efter den andra) inte (1.5 vecka efter nr.2) välbehållet ankommen i Haag. Är det så illa i träskodansarland att man fördärvar annan mans egendom även om det skulle röra sig om en gåva??? Undras vad EU-domstolen skulle tycka om detta igentligen, ty till skillnad från den svenska modellen ges tydligen boende i NL inte ens en chans att betala skatt/axis och införselafgifter.

Fast à andra sidan är väl inget annat att förvänta sig av den tidigare liberala högborg som numera har skottpengar på rökare men samtidigt "tolererar" rökning av hasch i s.k. coffeeshops (undras om tobak också är förbjudet på dessa inrättningar så att endast bongs och inte joints är tillåtna...).

-Martin
"Wo man raucht, da kannst du ruhig harren, böse Menschen haben nie Zigarren..."
[David Kalisch]
Användarvisningsbild
Martin Nilsson

Inläggav Daniel P » sön 14 sep 2008, 13:00

Martin Nilsson skrev:... men samtidigt "tolererar" rökning av hasch i s.k. coffeeshops (undras om tobak också är förbjudet på dessa inrättningar så att endast bongs och inte joints är tillåtna...)

Jodå, tobak skulle förbjudas, men majjan är laglig. Om det gick igenom eller inte låter jag vara osagt - men coffeeshopägarna protesterade naturligtvis så högt de kunde eftersom de inte kunde veta om någon blandat in den otäcka tobaken i majjan... :mrgreen:
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Jörgen » sön 14 sep 2008, 14:01

Martin,

en nära bekant bodde i flera år i Amsterdam. Han beställde och fick genom åren utan problem hem ett ganska stort antal lådor från HK. Men det som skulle visa sig bli den sista sändningen stoppades, han fick ett brev från holländska posten där det meddelades att innehållet hade förverkats samt att han uppmanades kontakta si eller så. Han tog aldrig kontakt med nån utan valde att svälja förtreten och ligga lågt.
Hur det hade gått om han valt att ta strid och verkligen hävdat att det var en gåva vågar jag inte spekulera i.
I det sammanhanget gav jag mig ut på djupsurfning och lyckades någonstans hitta en engelsk översättning av de nederländska bestämmelserna i frågan. Där uppfattade jag det som glasklart: Tobaksvaror som tas in via postorder kommer, om de saknar nederländskt skattemärke, att förstöras. Böter kan förekomma.
Men du har ju närmare till källorna och förstår språket (?) så det borde vara ganska enkelt för dig att kolla, för säkerhets skull.

Lycka nu till med tredje lådan!

/Jörgen
Användarvisningsbild
Jörgen

Inläggav Cartesius » tis 16 sep 2008, 01:19

Aj, åtal låter inte roligt alls! För oss räcker det med att tre lådor prima cigarrer snart kommer gå upp i rök (och då tyvärr inte på det sätt vi skulle föredra), ett åtal på det skulle vara riktigt beskt.
Sometimes a cigar is just a cigar.
Sigmund Freud
Användarvisningsbild
Cartesius
Administratör/Moderator

Nedrländska tullen...

Inläggav Martin Nilsson » tis 16 sep 2008, 09:11

L.S.,

Jag surfade paa holländska tullens hemsida och fick fram saa motstridig information att jag fann det för gott att höra av mig direkt till dessa kretiner för närmare information. Till svar paa fraagan om hur jag som laglydig medborgare kan beställa cigarrer i icke-EU-länder och faa dem levererade till min dörr, fick jag att endast om jag före försäkrade mig om att spedionsföretaget behandlade axis-förpligiga leveranser, kunde jag fullfölja beställningen. Gjordes detta beräknades enligt den uppgivna mängden cigarrer den pliktskyldiga axisen och ävriga avgifter tilläggsräknas en ligt följande:
26% paa hela beloppet i tullavgift (införingsavgift)
19% paa hela beloppet i moms.
5% paa godsvärdet i axis.

Troligen blir det alltsaa väldigt lite poäng att beställa naagon annanstans om man vill haalla sig inom lagens raamärken.
Därtill visar det sig att endast ett ruggigt litet faatal speditionsföretag är intresserade av transporter för privatpersoner som vill ha en tullgenomgaang av det transporterade materialet - och de som gör det tar en saftig extraavgift för detsamma. :(

Det blir till att smuggla och haalla tummarna alltsaa...

-Martin
"Wo man raucht, da kannst du ruhig harren, böse Menschen haben nie Zigarren..."
[David Kalisch]
Användarvisningsbild
Martin Nilsson

Återgå till Cigarrprat